پلت چیست و کاربرد آن کجاست؟

یکی از بهترین و مناسب ترین انواع غذاهای مخصوص پرندگان و دام ها و همچنین حیوانات آبزی پلت است. این ماده خوراکی از ویتامین ها و ریز مغذی های مفید ساخته شده است. این محصول کیفیت بالایی دارد و این کیفیت باعث شده که اشخاص زیادی طرفدار آن باشند. دراین مقاله به شرح کامل و مفصل درباره این مواد غذایی می پردازیم.

مزیت خوراک پلت برای پرندگان چیست؟

مزیت خوراک پلت برای پرندگان چیست؟

خوراک پلت همانطور که در مقدمه هم به آن اشاره شد شامل مواد مغذی و ویتامین های فراوانی است و این موضوع کمک شایانی در رشد پرندگان و جلوگیری از بیمار شدن آنها علی الخصوص بیماری تنفسی که در اثرغباری که در هوا موجود است می کند. یکی دیگر از موضوعات مورد توجه قیمت ارزان و به صرفه آن است  که به افرادی که در کار پرورش پرندگان هستند و یا در منزل خود از پرندگان اهلی مانند طوطی یا عروس هلندی نگهداری می کنند کمک بزرگی می کند.

شما می توانید آگهی های خرید و فروش خوراک دام و طیور را در سایت دامپزشکان ایران مشاهده کنید.

خوراک پلت چه شکلی است؟

خوراک پلت چه شکلی است؟

این خوراک دارای اشکال منظم و یکنواخت است و روش تولید آن اشکال گوناگونی دارد اندازه آن به صورت تقریبی 0/5 یا 1/5 میلی متر است. این محصول همچنین دارای مقاومت بالایی در فرایند تولید و قراردادن روکش بر محصول دارد.

میزان رطوبت پلت

میزان رطوبت این ماده دوصورت مجزا دارد :

رطوبتی  که به صورت طبیعی است و در همه اجزایی که باعث به وجود آمدن این محصول شده وجود دارد.

این رطوبت بر اساس اقدامات خاص یا به بیان دیگر با یک سری فعل و انفعالات به وجود می آید که این اقدامات در زمان تولید با استفاده از دستگاه ها به وجود می آید. در نتیجه ترکیب این دو نوع رطوبت ذکر شده پلت شکل می گیرد.

دمای خوراک پلت

افرادی که در هنگام تولید خوراک پلت با دستگاه های آن کار می کنند باید به طور کامل حواسشان به دما جمع باشد. این دما در خوراکی های متفاوت اعم از گرم و خشک و سرد تفاوت دارد. مثلاً خوراک های سرد و خشک به دمای بالایی نیاز دارد.

پلت از چه موادی تشکیل شده است؟

پلت از یک فرمول خاص و مخلوط مواد مختلف که اعم از چربی های خوراکی-افزودنی های مختلف و دانه های دیگر خوراکی  است تولید می شود. این مواد در هنگام تولید با آزمایشات مختلف توسط کارشناسان ساخته می شود تا محصولی با کیفیت تولید و عرضه شود.

مزیت های مواد خوراکی پلت

مزیت های مواد خوراکی پلت

  • این ماده خوراکی پلت همانطور که ذکر شد با کیفیت بالایی تولید می شود و کارشناسان سعی می کنند با انجام آزمایشات مختلف این کیفیت را تضمین کنند. علاوه بر کیفیت این محصول مزایایی نیز دارد که آن مزایا به شرح زیر هستند:
  • باعث رشد چشمگیری در گله دام ها و دسته پرندگان می شود.
  • باکتری آنها حذف شده و در نتیجه مواد مضر موجود در موادی که در تهیه آن استفاده می شود به طرز چشمگیری کاهش می یابد.
  • این موضوع که در هنگام تولید مواد آن پخته می شود باعث کمک به هضم آسان تر آن می شود.
  • تمام ماده خوراکی در هنگام تغذیه حیوانات به صورت دسته یا یکجا به حیوان داده می شود.
  • باعث افزایش میل حیوان به خوردن غذا یا به زبانی دیگر باعث خوش خوراکی آن می شود.
  • دانه های ماده خوراکی پلت به دلیل ویژگی های ظاهری که دارند قابلیت خوردن آسان و راحت را دارند و به همین دلیل برای خورده شدن توسط حیوان به زمان کمی نیاز دارند.
  • ارزش غذایی این ماده غذایی در طول مراحل تولید افزایش می یابد.
  • از نظر کیفیت و ماندگاری در مقایسه با  دیگر مواد غذایی  بسیار بهتر و بالاتر بوده است.
  • در هنگام جابه جایی  مقدار بسیار بسیار کمی هدر می رود.
  • دوران تولید و رشد کردن مواد اولیه آن بسیار کوتاه است.

عیب ها یا معایب پلت

این ماده خوراکی علاوه بر مزیت هایی که در بالا به تفصیل ذکر شد معایب و کاستی هایی هم دارد که این کاستی ها به شرح زیر هستند:

بهتر است که پلت از کارخانه خریداری نشود. به این دلیل که در کارخانه ها رطوبت موجود در این مواد خوراکی به طور دقیق و کامل گرفته نمی شود. در نتیجه بهتر است افراد متقاضی آن خود روش تولید را یاد گرفته و آن را تولید کنند و این کار به بودجه قابل توجهی نیاز دارد و با توجه به این موضوع می شود گفت که تنها کاستی این خوراک است.

پلت کردن به چه معناست؟

پلت کردن به معنی آسیاب مواد اولیه تولید خوراک حیوانات است که بعد از آسیاب کردن آن را داخل یک دستگاه سوراخ دار قرار داده و آن را فشرده می کنند.

دستگاه پلت

دستگاه پلت

دستگاه پلت یک دستگاه صنعتی است که علاوه بر پلت سازی در کارهای دیگر نیز از آن استفاده می شود. علی الخصوص در کار دامداری بسیار کاربرد داشته و مفید واقع می شود. به علاوه غذاهایی که برای دام ها تولید می شود، گاهی در تولید مواد خوراکی انسان ها هم از آن بهره می برند.

مزیت های دستگاه پلت

این دستگاه که برای تولید مواد خوراکی (چه انسان چه حیوان) استفاده می شود دارای مزیت هایی است که این مزایا به شرح زیر هستند:

در هنگام استفاده از این دستگاه استفاده از نیروی انسانی به طرز چشمگیری پایین آمده و در نتیجه هزینه های آن کاهش می یابد.

با داشتن یک نمونه از این دستگاه شخص دامدار می تواند کار خود را گسترش داده و برای دام های خود به راحتی  مواد غذایی تولید کنند.

در دستگاه از قطعات الکترونیکی مانند مگنت و دریچه ایمنی و کاتر ها استفاده شده است.

این دستگاه دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می باشد.

این دستگاه دارای قطعات یدکی است و در صورت خرابی هزینه کمی برای تعمیر مجدد آن مورد نیاز است.

دستگاه پلت خانگی

یکی از ماشین آلات صنعتی است که برای افرادی که دامداری داشته و می خواهند از ان بهره ببرند عرضه می شود. قیمت آن با توجه به میزان ظرفیت از 16 میلیون شروع می شود و بالاتر می رود. همانطور هم که در بالا به آن اشاره شد تنها عیب یا کاستی این محصول همین قیمت بالای آن و نیاز داشتن به یک بودجه قابل توجه است اما در برابر این عیب مزایای بسیاری دارد که مهمترین آن کمک به رشد گله و توسعه کار دامداری برای شخص است.

پلت طوطی

پلت طوطی

طوطی یکی از انواع پرندگان است که برای تهیه غذای آن می توان از خوراک پلت طوطی استفاده کرد پلت طوطی خوراکی است که از ترکیب مواد مغذی ساخته شده و شامل موادی مانند:

ویتامین آ-ب12، کربنات میوه های مختلف مانند سیب و غیره می شود.

این نوع پرندگان بیشتر مواقع در کنار انسان ها زندگی می کنند و مانند پرندگان دیگر در دامداری یا مکان های دیگر نیستند و بسیاری از مواد غذایی طبیعی که برایشان مفید است را به دست نمی آورند. به همین دلیل تهیه خوراک مناسب برای آنها وظیفه صاحب آنهاست. و پلت به دلیل استفاده از ویتامین ها و مواد مفید می تواند بهترین گزینه برای تغذیه آنها باشد.

نکته های قابل توجه برای خرید پلت طوطی

نکته های قابل توجه برای خرید پلت طوطی

برای خرید پلت طوطی بهتر است به برخی نکات توجه کنیم:

از مراکز نامعتبر خرید نکنیم و مطمئن شویم مرکزی که از آن برای پرنده خود خرید می کنیم معتبر باشد.

پرنده خود را به طور دوره ای و دائم به دامپزشکی برده و برای غذای آن با او مشورت کنیم.

مطمئن شوید تاریخ انقضاء محصولی که می خرید نگذشته باشد محصول تازه باشد.

نکاتی برای روش نگهداری پلت

  • مکانی که برای نگهداری پلت استفاده می شود بهتر است دور از نور خورشید باشد و مکانی خنک را برای نگهداری آن انتخاب کنید تا مواد خوراکی خراب نشوند.
  • برای کاستن از میزان خشکی آن این محصول را به همراه کمی آب برای پرنده خود بگذارید یا کمی آب را بر روی آن بپاشید.
  • بهتر است پلت در ظرف مخصوص قفس قرار نگیرد و در ظرف جداگانه ای برای تغذیه پرنده قرار داده شود.
  • اگر پرنده از مزه آن خوشش نیامد می توانید آن را با ماده غذایی دیگر ترکیب کرده و به او بدهید.

پلت خرگوش

پلت خرگوش

پلت خرگوش نیز مانند پلت پرندگان می تواند جایگزین مناسبی برای انواع غذاهای دیگر باشد. این پلت شامل مواد مقوی مانند: 20-25 درصد فیبر، 14-16درصد پروتئین و ویتامین، 1درصد چربی و کلسیم  می شود. این پلت ها باید با توجه به ساختار بدنی خرگوش تهیه و مصرف شوند.

میزان مصرف بر اساس سن خرگوش

میزان مصرف پلت برای خرگوش با توجه به سن او تغییر می کند که توضیح آن به شرح زیر است:

تا 6 ماه: پلت یونجه خام تهیه و مصرف شود.

6 ماه تا یکسال: هر 2 و نیم کیلوگرم 1/3 فنجان پلت به صورت روزانه

بیشتر از یک سال: روزانه 1و نیم فنجان

خرگوش ها با توجه به نژادشان نیز تغذیه متفاوت دارند. مثلاً خرگوشی هایی که یک کیلوگرم وزن دارند. باید روزانه 50 گرم غذا بخورند.

بهترین مارک پلت خرگوش

برای خرید پلت خرگوش باید به مارکی که از ان خریداری می کنیم و اعتبار ان توجه کنیم تا حیوان دچار مشکل یا بیماری نشود و برای انتخاب بهترین خوراک برای او بهتر است با یک دامپزشک نیز مشورت کنیم.

بهترین مارک هایی که می توانید از آنها پلت خرگوش تهیه کنید عبارتند از:

همستر شاپ، به پرور، تاپ فید

سعی شود همیشه ازیک مارک برای حیوان خوراکی تهیه شود اما اگر می خواهید مارک آن را تغییر دهید. حتما آرام آرام این کار را انجام دهید تاحیوان به خوردن غذای جدید عادت کند.

انواع پلت های خرگوش با مشخصات:

تیموتی گرین فیل(علوفه) : با وزن 500 گرم، غنی از پروتئین، مناسب برای همه جوندگان

پی سی ال : با وزن 1 کیلوگرم، 100 درصد طبیعی، تازه و با کیفیت

تاپ فید : با وزن 1 کیلوگرم، غذای کامل، تأمین کننده نیازهای او

پادولن : محصول ایتالیا، با وزن 500 گرم، سرشار از مواد غذایی مفید، بدون نگهدارنده

یادگار : با وزن 1 کیلوگرم، خوراک کامل، ترکیبات ضد انگلی

نیچرپلن : با وزن 800 گرم، انواع نژادها، غذای کامل

همستر شاپ : با وزن 1 کیلو گرم، غذای مکمل، انواع نژادها، مواد معدنی و آهن

گرین فیل : با وزن 2 کیلوگرم، سرشار از پروتئین و فیبر، تقویت سیستم ایمنی، سرشار از ویتامین

در این مقاله از دامپزشکان ایران ما به ماده خوراکی پلت و کاربرد پلت پرداختیم. گفتیم که پلت یک ماده خوراکی مخصوص دام ها، پرندگان، آبزیان و دیگر حیوانات اهلی است که مزایای زیادی دارد که یکی از مهمترین آن ها این است که به رشد و پرورش دام ها کمک می کند. همچنین به این نکته اشاره کردیم که یه کاستی یا عیب دارد که آن این است که وقتی از کارخانه ها تهیه می شود رطوبت آن به طور کامل گرفنه نمی شود. به این دلیل به صرفه است که شخص متقاضی خودش آنها را تولید کند که برای این کار به مبلغ قابل توجهی نیاز است.

 به پلت سازی غذای دام ها اشاره کردیم و گفتیم که به این معنی است که ابتدا آنها را آرد کرده و بعد آن ها را داخل یک دستگاه سوراخ دار فشرده می کنند. دستگاه پلت ساز خانگی را به همراه قیمت به شما معرفی نمودیم و گفتیم که گاهی برای بسته بندی خوراک انسان ها هم از این دستگاه استفاده می کنند. شکل ظاهری پلت را نیز برای شما شرح دادیم و دو نمونه از آن که پلت طوطی و پلت خرگوش است را به طور کامل برای شما شرح داده شد. اشاره شد به این نکته که طوطی ها بیشتر در کنار انسان ها زندگی می کنند و به همین دلیل موادی که باید از طبیعت دریافت کنند را دریافت نمی کنند و پلت گزینه مناسبی برای تغذیه آنان است. زیرا سرشار از مواد مغذی و ویتامین هایی است که به حیوان کمک می کند. همچنین به شرایط نگهداری و نکاتی برای تهیه آن پرداختیم.

درباره پلت خرگوش هم گفتیم که مانند دیگر پلت ها مواد مغذی مورد نیاز خرگوش را به او می رساند و میزان مصرف آن بر اساس سیستم بدنی و سن و نژاد خرگوش ها متفاوت است و بهترین مارک جهت خریداری این محصول را به شما معرفی نموده و برخی مارک ها را با مشخصات شرح دادیم. امیدواریم توانسته باشیم افرادی که در زمینه دامداری فعال هستند یا در منزل خود حیواناتی مانند طوطی و خرگوش دارند را راهنمایی کرده و به آنها در نگهداری و مراقب از دام ها یا حیوانات خود راهنمایی کنیم به این نکته توجه کنید که برای استفاده از این محصول برای حیوانات خانگی خود ابتدا با دامپزشک مشورت کرده و از اعتبار و منقضی نشدن مارک خریداری شده دقت فرمایید. تاهم برای شما و مخصوصاً حیوان خانگی تان مشکلی پیش نیاید.

آگهی های زمین و سوله های پرورش دام و طیور را در سایت شهرهای جدید ببینید.

منتظر نظرات شما درباره مقاله های دامپزشکان ایران هستیم.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خودرا با ما درمیان بگذارید

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

مجله ها