روشهای تعیین جنسیت ماهی

تعیین جنسیت در ماهی‌ها کاری سخت و دشوار است و گاهی غیر ممکن است. در هنگام خرید ماهی آکواریومی توجه به نوع و جنسیت می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. اگر خودتان قصد دارید جنسیت ماهی را تشخیص دهید باید با آناتومی و بدن ماهی آشنا شوید. توجه به اندازه، شکل، ظاهر و رفتار ماهی نیز برای تعیین جنسیت می‌تواند کمک کننده باشد. در صورتی که  جنسیت ماهی را تشخیص ندادید، می‌توانید از متخصصان در این زمینه یا کلیپ‌های آموزشی کمک بگیرید.

آگهی های پت شاپ ها و خرید و فروش خوراک دام و طیور و آبزیان، مراکز دامپزشکی را در سایت دامپزشکان ایران ببینید.

روش‌های تشخیص جنسیت ماهی:

روش‌های تشخیص جنسیت ماهی

مشاهده ظاهر:

اندازه ماهی ماده در فصل تخم ریزی بزرگتر است:

در بسیاری از انواع ماهی‌ها مانند کوی، ماهی ماده نسبت به ماهی نر بزرگتر است. این اختلاف به خصوص در فصل تخم ریزی بیشتر است. زیرا شکم ماهی پر از تخم است و بزرگتر دیده می‌شود. برای اندازه‌گیری ماهی می‌توانید از آنها عکس گرفته و اندازه را مقایسه کنید. همچنین می‌توان ماهی را با تور خارج کرد و سریعاً اندازه بدن آنها را با خط کش اندازه گرفت. بهتر است در زمان اندازه‌گیری تور را در آب قرار دهید.

 تعیین جنسیت با برآمدگی پیشانی:

به فاصله بین چشم و دهان ماهی توجه کنید. اگر در این قسمت برجستگی بزرگ و بیرون زده وجود داشته باشد. احتمال زیاد ماهی نر است. این برجستگی که "نوچال" نام دارد. در بسیاری از ماهی‌ها مثل تیلاپیا، فرشته ماهی، اسیلار و دیسکو وجود دارد.

توجه به طرح و رشد ماهی‌ها در فصل جفتگیری:

توجه به طرح و رشد ماهی‌ها در فصل جفتگیری

در فصل جفتگیری ماهی‌های نر تغییراتی در ظاهر خود دارند. رشد مو و برآمدگی و براق‌تر شدن طرح‌های روی پوست که همگی برای جذب ماهی ماده است. برخی ماهی‌های ماده نیز این تغییر را دارند. اما تغییرات در ماهی نر بیشتر و برجسته‌تر است. در ماهی پلیکو در اطراف دهان و سر موهای بلندی رشد می‌کنند. این تغییرات در ماهی ماده نیز اتفاق می‌افتد اما مقدارش کمتر است.

تعیین جنسیت گونه‌های خاص ماهی:

روش‌های خاص دیگری برای تعیین جنسیت ماهی وجود دارد که منحصر به همان گونه از ماهی‌ها است. در ادامه با بعضی از این نشانه‌ها آشنا می‌شویم.

ماهی سیکلید نر باله‌های پشتی بزرگتری دارد:

ماهی سیکلید نر باله‌های پشتی بزرگتری دارد

اگر ماهی سیکلید دارید. برای تعیین جنسیت سیکلید باید به اندازه باله پشتی آن دقت کنید. وقتی دو ماهی در کنار هم هستند به اندازه باله توجه کرده و آنها را به هم مقایسه کنید. تا مشخص شود کدام یکی نر و کدام یکی ماده است. نرها اکثراً لاغرتر و جثه بزرگتری نسبت به ماده دارند. نر سیکلید رنگ‌های جذاب و زیباتری دارد. برخی از گونه‌های نر علائم تخم مرغی روی باله مقعدی خود دارند و نوعی برجستگی روی سر خود دارند که به آن "قوز نوکال" گفته می‌شود. بعضی ماده ها نیز ممکن است این قوز را داشته باشند. اما نسبت به نر بسیار کوچک‌تر است.

ماهی نر گلدفیش برآمدگی فصلی دارد:

ماهی نر گلدفیش برآمدگی فصلی دارد

در فصل بهار باید به باله های شاخه‌ای، آبشش و پیشانی ماهی گلد فیش خود دقت کنید. اگر در این فصل برجستگی‌های کوچکی روی بدن ماهی مشاهده کردید احتمالاً گلدفیش شما نر است. البته این علائم فقط در فصل بهار است و در فصل جفت گیری در تابستان از بین می‌رود. این برجستگی‌ها اندازه، رنگ و شکل‌های مختلفی داشته و در قسمت‌های مختلف بدن ماهی دیده می‌شود.

ماهی پلیکو نر پرخاشگر است:

ماهی پلیکو که به آن ماهی لجن خوار، ماهی نگهبان و گربه ماهی مکنده می‌گویند. برای تعیین جنسیت ماهی پلیکو در صورتی که نر باشد نسبت به ماهی‌های دیگر پرخاشگری می‌کند. اگر ماهی پلیکو شما حالت تهاجمی زیادی دارد احتمال زیاد نر است.

ماهی‌های نر فرشته ماهی یک قوز کوچک روی سر دارد:

ماهی‌های نر فرشته ماهی یک قوز کوچک روی سر دارد

فرشته ماهی نوعی کوسه است که تعیین جنسیت آن بسیار دشوار است. برای تعیین جنسیت فرشته ماهی گفته می شود که نوع نر این ماهی کاملاً بالغ، یک قوز کوچک حفره‌ای روی سر خود دارد که دقیقاً بالای چشمش قرار دارد. البته این راه نیز چندان دقیق نیست و بهترین روش خرید یک جفت فرشته ماهی نابالغ و بزرگ کردن آنها با هم است. بعد از بزرگ شدن با یکدیگر جفتگیری کرده و تخم می‌گذارند.

تعیین جنسیت ماهی پتاس:

ماهی نر پتاس دارای باله های بلند و رنگ درخشان است که برای جذب ماهی ماده از این جذابیت خود استفاده می‌کند. برای تعیین جنسیت ماهی پتاس باید گفت که اغلب پتاس نر در مغازه‌ها به فروش می‌رسد. پتاس ماده رنگ‌های واضحی نداشته و باله های کوتاه و پرز دار دارد.

تعیین جنسیت گربه ماهی:

تعیین جنسیت گربه ماهی کاری سخت و دشوار است. در برخی از گونه‌های آن ماده معمولاً جثه بزرگ‌تری نسبت به نر دارد. گربه ماهی ماده تخم‌های خود را روی سطح گیاه یا سنگ صاف می‌گذارد و گربه ماهی نر آنها را بارور می‌کند. بعد تخم‌ها رها شده تا گربه ماهی‌ها از تخم بیرون بیایند.

تعیین جنسیت در گورامیس:

گورامیس از جمله ماهی‌هایی است که تعیین جنسیت آن کاری سخت است. نرها و ماده‌ها شکل‌های شبیه به هم و همرنگ هستند. یک تفاوت جنسی کلی در بیشتر گونه‌های گورامیس دیده می‌شود. رابطه جنسی این نوع ماهی شبیه دیگر ماهی‌های زنده نیست. برای تعیین جنسیت ماهی گورامیس می توان گفت به طور کلی ماهی نر نسبت به ماده کوچکتر و باریکتر هستند. گورامیس ماده شکمی بزرگتر و گرد دارد و باله پشتی آنها نیز با هم فرق دارد. باله پشتی گورامیس ماده کوتاه و گرد است در حالی که باله پشتی نر بلندتر است.

تعیین جنسیت در Livebearing:

ماهی Livebearing دارای انواع مختلفی هستند که در این میان تعیین جنسیت گوپی، سینی، مولی و دم شمشیر آسان‌تر از بقیه آنها است. ماهی‌های نر معمولاً کوچک و رنگارنگ هستند و دارای یک اندام جنسی خارجی به نام "گنوپودیم" که شناسایی آنها را آسان می‌سازد. در ماهی نر باله مقعدی میله‌ای است در حالی که نوع ماده آن باله مقعدی به شکل فن دارد.

تعیین جنسیت در تتراس:

در تعیین جنسیت ماهی تتراس باید گفت که آنها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که نر و ماده آنها نیز با هم تفاوت دارند. به طور معمول ماده‌ها بزرگتر و چاق‌تر از نرها بوده و اغلب رنگ‌های جذاب تری دارند. در برخی از موارد باله های آنها نیز بلند‌تر است. به طور معمول ماهی ماده تخم‌ها را در میان سنگ‌ها و گیاهان رها کرده و ماهی نر آنها را بارور می‌کند. هیچ مراقبتی از تخم‌ها وجود نداشته و تعداد زیادی از آنها توسط ماهی‌ها خورده می‌شوند.

به نظر می‌رسد تعیین جنسیت ماهی‌ها کار سخت و دشواری باشد. برای این کار بهتر است از متخصصان و ماهی فروشان کمک بگیرید. فیلم‌های آموزشی و کلیپ‌های زیادی نیز در فضای مجازی برای این کار در دسترس قرار دارد. 

جنسیت ماهی

آگهی های خرید و فروش آبزیان و ماهی، خوراک آبزیان، تجهیزات لازم برای پرورش آنها را در سایت دامپزشکان ایران ببینید.

شما می توانید آگهی های خرید و فروش زمین و استخر پرورش ماهی و آبزیان را در سایت شهرهای جدید بیابید. 

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خودرا با ما درمیان بگذارید

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

مجله ها