آشنایی با انواع نژاد سگ و معرفی آنها

چرا باید به نژاد سگ ها توجه ویژه ای داشت؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که به حیوانات خانگی علاقه مند هستید و در فکر نگهداری از یک حیوان هستید، باهوش ترین حیوانی که این روزها زندگی مسالمت آمیزی با انسان ها دارد. سگ ها هستند و به همین علت این حیوان خانگی باهوش و وفادار می تواند یک دوست خوب در اوقات تنهایی و فراغت شما باشد. با زندگی با سگ های خانگی می توانید نهایت لذت را تجربه کنید. اما اینکه بدانید چه نوع سگی و چه نوع نژادی با خلق و خوی شما سازگار است. مسئله مهمی است؛ چرا که هر نوع سگ بسته به نژادهای مختلفشان می توانند روحیات منحصر بفردی داشته باشند و نکات متمایزی برای نگهداری از آن ها وجود دارد. پس قبل از این که یک سگ را به سرپرستی قبول کنید. حتما راجع به خصوصیات هر نژاد مختلف، اطلاعات کافی را کسب کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. برای دستیابی به این اطلاعات در این مقاله دامپزشکان ایران با ما همراه باشید. 

انواع نژاد سگ ها

انواع نژاد سگ ها

نژادهای مختلف سگ در طول زمان به وجود آمده است؛ علت آن این است که سگ ها در طول زمان گاهی با هم نوع خود وگاهی غیر هم نوع، در آمیخته اند و همین موجب به وجود آمدن گوناگونی نژاد های مختلف شده است.

سگ های ورزشی

این دسته از سگ ها بسیار فعال و هوشیار هستند و همراهانی پر انرژی برای انسان ها هستند و دارای مهارت های بسیاری هستند. سگ های ورزشی در گذشته یار شکارچیان بودند. آن ها را در یافتن شکار بسیار کمک می کردند.

سگ های کاری

سگ هایی با این نژاد از هوش بالایی برخوردارند و به راحتی می توان آن ها را برای انجام هرکاری تعلیم داد و آن ها را تبدیل به دستیار خود کرد. سگ های کاری دوست بسیار خوبی برای انسان ها هستند و در کارهای نگهبانی و غواصی بسیار ماهرند. انواع آن ها شامل دوبرمن ها، هاسکی، پینچر و گرین دین ها هستند.

سگ های عروسکی یا اسباب بازی

سگ های عروسکی یا اسباب بازی

سگ های عروسکی بسیار کوچکند. اما شخصیتی رشد یافته دارند. آن ها بسیار بازیگوش و مهربان و اجتماعی اند و مناسب برای زندگی در آپارتمان هستند. همچنین بر خلاف اینکه ظاهری جذاب و کوچک دارند، غریزه محافظتی بالایی دارند.

سگ های تازی یا شکاری

سگ های تازی شامه بسیار قوی دارند و همراه خوبی برای شکارچیان هستند.

سگ های گله

سگ گله

نژاد های مربوط به سگ های گله جزء همان سگ های کاری هستند و این سگ ها توانایی کنترل و محافظت بالایی از گله دارند و به راحتی می توان به آن ها تعلیمات ورزشی داد.

سگ های تریر

پرجنب و جوشی و چابکی از ویژگی های اصلی سگ های تریر است. آن ها بسیار لجبازند و صاحب آن ها باید از صبر و حوصله بالایی برخوردار باشد. آن ها را می توان برای شکار و محافظت از خانواده تعلیم داد.

معرفی چندین نوع از برترین و محبوب ترین نژاد های سگ

معرفی چندین نوع از برترین و محبوب ترین نژاد های سگ

اسپینون ایتالیایی Spinone Italiano

سگ هایی با این نژاد یک سگ شکاری آرام و صبور و اجتماعی هستند. او بسیار دوست داشتنی اما گاهی لجباز است. نژاد این سگ ایتالیایی بوده و سگی همه کاره محسوب می شود. این سگ دارای عضلاتی بسیار قوی است و بیشتر برای کارهای استقامتی می توان روی آن ها حساب باز کرد. این سگ ها علاقه زیادی به پیاده روی در مناطق کوهستانی سردسیر و در کل خارج از منزل دارند و از زندگی آپارتمانی به شدت بیزارند. رابطه سگ اسپینون ایتالیایی با دیگر سگ ها بسیار خوب است. اما ممکن است به دیگر حیوانات به شکل طعمه ای برای شکار نگاه کند. این سگ ها قدی متوسط تا بزرگ دارند. موهای کرکی با حجم متوسطی دارند و 3 رنگ اصلی آن ها نارنجی و سفید، سفید و قهوه ای و یا بیشتر سفید یکدست هستند.

ساسکس اسپانیل Sussex Spaniel

سگ های ساسکس اسپانیل دارای روحیه ای مهربان، وفادار و وظیفه شناس هستند. آن ها شکارچی ماهری نیستند و بسیار کند عمل می کنند. اما استقامت بالایی دارند. این سگ ها چهره ای غم دار و اخمو دارند که این به حالت چشم و گوش های موج دار آن ها مربوط می شود. این سگ ها زمانی که صدای انسان ها را می شنوند. شروع به زوزه کشیدن می کنند که این ویژگی آن ها را به یک سگ پر حرف تبدیل کرده است؛ که البته محافظ خوبی هم هستند. آن ها در روز به 30 دقیقه پیاده روی و ورزش نیاز دارند و طول عمری 11 تا 14 سال را دارند. رنگ آن ها اکثرا طلایی یکدست است.

ویزلا Vizsla

سگ ویزلا در بین مردم آمریکا از محبوبیت زیادی برخوردار است و بسیار مطیع و مهربان، بعضی اوقات هم خجالتی و لجباز است. این سگ ها بسیار باهوش هستند و باید زمان زیادی را صرف بازی با آن ها کنید. این سگ ها پاهای لاغری دارند و در کل وزن آن ها سبک است. آن ها عادت دارند بیشتر اوقات به صاحب خود نزدیک باشند و به او تکیه دهند. علاقه زیادی به اسباب بازی های جویدنی دارند و عمر متوسط آن ها 12 تا 14 سال است. موهای صاف و اکثراً طلایی دارند. وزن آن ها حدود 20 تا 30 کیلوگرم است.

وایمارینر Weimaraner

این سگ ها آلمانی هستند و بسیار مطیع و دوست داشتنی، همبازی بسیار خوبی برای کودکان هستند و رنگ آن ها اکثراً آبی- خاکستری با چشمانی کهربایی است و گوش های مخملی درازی دارند. طول عمر سگ های وایمارینر حدود 11 تا 13 سال است و وزنی بین 25 تا 38 کیلوگرم می توانند داشته باشند.

شیبا اینو Shiba Inu

شیبا اینو یک سگ ژاپنی است و شخصیتی جسور و شجاع دارد. بسیار باهوش است و به سرعت همه چیز را می توان به آن آموزش داد. با حیوانات دیگر اصلاً رابطه خوبی ندارد و نسبت به صاحب خود، احساس مالکیت زیادی دارد. رنگ های آنها کرم، قهوه ای مایل به نارنجی است. 8 تا 10 کیلوگرم وزن دارند و 12 تا 16 سال عمر می کنند.

آکیتا Akita

آکیتا Akita

سگ های آکیتا از نژاد ژاپنی هستند و به علت وفاداری و شجاعت زیاد، بسیار مشهور شده اند. همچنین جثه تنومندی دارند. برای کسانی که می خواهند برای اولین بار، سگی را بگیرند. آن ها زیاد مناسب نیستند. چرا که عادات نظافتی غیر عادی دارند و مانند گربه خود را لیس می زنند. رنگ های مختلفی مانند سیاه و سفید و ... دارند. 32 تا 50 کیلوگرم وزن دارند و 10 تا 12 سال زندگی می کنند.

پمبروک ولش کورگی Pembroke Welsh Corgi

آن ها سگ هایی بسیار کوچک هستند که بسیار پر جنب وجوش و فعالند و عاشق بازی در محیط خانواده هستند. ظاهری شبیه به روباه دارند و گوش های آن ها راست و ایستاده است. زیاد پارس می کنند. وزن آن ها 14 کیلوگرم است و عمر 12 تا 14 ساله دارند.

بولداگ Bulldog

این سگ ها صورتی اخمو و عبوس دارند که نشان می دهد بسیار شجاع هستند. پوست آن ها شل و افتاده و بینی فرو رفته ای دارند. همچنین لب ها و فک آویزانی دارند که چهره او را بسیار با نمک کرده است. بولداگ ها اکثراً به رنگ های سفید و زرد و قرمز هستند. طول عمری 8 تا 12 سال دارند و وزن آن ها بین 18 تا 23 کیلوگرم است.

دوگو آرژانتینو Dogo Argentino

سگ های دوگو بسیار قدرتمند با جثه ای ورزشکار هستند. موهای کوتاه و صاف و یکدستی دارند. آن ها می توانند یاری دهنده پلیس ها برای عملیات امداد و نجات باشند و به راحتی می توان آن ها را تعلیم داد. حدود 9 تا 15 سال عمر می کنند و وزن آن ها 36 تا 45 کیلوگرم است.

پارسون راسل تریر Parson Russell Terrier

این سگ ها بسیار شجاع و باهوشند و سرعت دویدن آن ها بسیار زیاد است. رنگ آن ها اکثراً سفید و مخملی است. طول عمر 13 تا 15 ساله دارند و وزن آن ها بین 6 تا 8 کیلوگرم است.

لابرادور رتریور Labrador Retriever

آمریکایی ها عاشق نگهداری از این نژاد سگ ها هستند، چرا که این سگ ها رفتاری بسیار صمیمانه با اعضای خانواده دارند و بسیار پر جنب و جوش هستند. آن ها به شنا و دویدن علاقه زیادی دارند. آن ها دستیار خوبی برای پلیس برای عملیات امداد و نجات شناخته می شوند، اما اصلاً برای نگهبان بودن مناسب نیستند. علاقه زیادی به خوردن غذاهای مختلف دارند و به اصطلاح شکمو هستند که به راحتی می توانند وزن اضافه کنند. رنگ اکثر آن ها زرد و شکلاتی و مشکی است. ورنی بین 25 تا 32 کیلوگرم دارند و 10 تا 12 سال عمر می کنند.

کین کورسو Cane Corso 

آن ها سگ محافظتی و نگهبان خوبی هستند چرا که ظاهری بزرگ و ترسناک دارند. این سگ ها به شدت وفادارند و از پس انجام همه کار بر می آیند. البته به حیوانات و افراد خارج از خانه علاقه زیادی ندارند و اجتماعی نیستند. دارای رنگ های سیاه و خاکستری و قرمز هستند. وزن آن ها معمولا 41 تا 54 کیلوگرم است و طول عمری 10 تا 12 سال دارند.

بردد کولی Bearded Collie

سگی اسکاتلندی است که بسیار مهربان و فعالند. سگ بردد کولی برای کودکان همبازی خوبی هستند و چون انرژی زیادی دارند باید روزی 1 ساعت ورزش را داشته باشند. آن ها به هیچ وجه سگ نگهبان نیستند و حتی در برابر خطر فرار می کنند. موهای بلندی دارند که روی لب و چانه آن ها را پوشانده و اکثراً به رنگ های مشکی، آبی و قهوه ای هستند. وزنی بین 20 تا 25 کیلوگرم دارند و 12 تا 14 سال زندگی می کنند. 

آلاسکا مالاموت Alaskan Malamute

آلاسکا مالاموت Alaskan Malamute

این سگ ها بسیار قدرتمند هستند و از سگ های قدیمی در جهان به شمار می روند. از زندگی آپارتمانی بیزارند و در فضای باز انرژی زیادی دارند. اگر بیش از حد تنها بمانند عصبانی می شوند. این سگ ها اصلاً سگ های مناسب نگهبان بودن نیستند چون بسیار اجتماعی هستند و دوست بسیار خوبی برای انسان ها. آن ها با حیوانات دیگر حتی گربه ها هم رابطه خوبی بر قرار می کنند. وزنی حدود  38 کیلوگرم دارند.

کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل Cavalier King Charles Spaniel

این سگ ها به سرعت خلق و خوی صاحبشان را می گیرند که یا می توانند بسیار فعال و یا بسیار تنبل باشند. چهره جذابی دارند و روحیات وابسته ای دارند و دوست دارند همیشه در کنار صاحب خود باشند. آن ها موهای مواج و ابریشمی دارند و در کل پشمالو هستند. اکثرا رنگ آن ها ترکیب سفید و قهوه ای، قهوه ای و سیاه مایل به زرد و سیاه و سفید و برنزی است. وزنی حدود 6 تا 8 کیلوگرم دارند و 9 تا 15 سال زندگی می کنند.

دالمیشن Dalmatian

دالمیشن Dalmatian

سگ های دالمیشن بسیار قدرتمند و ورزشکارند و برای کوهنوردی همراه خوبی هستند. سگ هایی خال خالی هستند که بیشتر بدنی سفید با خال هایی سیاه دارند که در نوع خود بسیار جذاب است. حدود 22 تا 25 کیلوگرم وزن دارند و 13 تا 16 سال عمر می کنند.

بیچون فرایز Bichon Frise

آن ها سگ های عروسکی و بسیار بامزه ای هستند و پوششی نرم و مخملی دارند. با دیگر حیوانات به خصوص سگ ها و کودکان رابطه خوبی دارند و عاشق بازی کردن هستند. بسیار مهربان و وفادارند. آن ها بسیار کوچک هستند و وزنی حدود 3 تا 6 کیلوگرم دارند و 12 تا 15 سال زندگی می کنند.

ژرمن شپرد German Shepherd

این سگ ها هوش بسیار بالایی دارند و بسیار وفادار و شجاع هستند. همچین جثه ای عضلانی و چابک دارند و برای دفاع از خانواده خود هر کاری می کنند. آن ها یکی از محبوب ترین سگ ها هستند. رنگ آن ها بیشتر مشکی، ترکیب سیاه و کرم، سیاه و نقره ای و ... است. وزن آن ها 34 تا 43 کیلوگرم است و 10 تا 14 سال زندگی می کنند.

یورکشیر تریر Yorkshire Terrier

آن ها موهای ابریشمی بلندی دارند که روی زمین کشیده می شود و ظاهر آن ها را بسیار بانمک کرده است. موهای آن ها به رنگ خاکستری مایل به آبی است و شباهت زیادی به موهای انسان دارد. سگ یورکشیر تریر بسیار پر سر و صدا هستند و زیاد پارس می کنند. نهایتا 2 تا 3 کیلوگرم وزن دارند و 12 تا 15 سال زندگی می کنند.

پیکینیز Pekingese Dog

پیکینیز Pekingese Dog

سگ های پیکینیز دارای پوزه کوچکی هستند که شبیه به پاکت است و چشم های بزرگ وتیره در عین حال بینی کوچکی دارند. موی آن ها بسیار بلند است و همانند یال شیر است. پیکی ها اعتماد به نفس بالایی دارند و با صاحب خود پیوند محکمی برقرار می کنند. اما تحمل حیوانات دیگر مانند سگ و گربه را ندارند. اکثراً به رنگ های مشکی، سفید، حنایی و ... هستند 3 تا 6 کیلوگرم وزن دارند و 12 تا 15 سال طول عمر آن ها است.

هاسکی سیبری  Siberian Husky

هاسکی ها طبیعت وحشی و بسیار مغروری دارند که این برای افراد بسیاری طبیعتی جذاب است. آموزش به هاسکی ها بسیار سخت است و می توانند به راحتی فرار کنند. چهره پر شیطنتی دارند و در رنگ های مختلف هستند. وزن آن ها حدود 16 تا 27 کیلوگرم است و 12 تا 15 سال عمر می کنند.

برای دیدن آگهی های پت شاپ ها و مراکز درمانی دامپزشکی از سایت دامپزشکان دیدن فرمائید.

برای دیدن آگهی های سوله ها و زمین های پرورش دام و طیور به سایت شهرهای جدید مراجعه کنید.

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خودرا با ما درمیان بگذارید

خانه

ثبت نام

ثبت آگهی

مجله ها